junkoの日記

アーティスト(写真・映像) www.junkotakahashi.com https://www.facebook.com/junko.takahashi.376/ https://www.instagram.com/juwakot/

個展「LOST WORLD」についてのコメントです。

(カタログ掲載文より)

                                                                                  • -

「LOST WORLD」 展 について
この地域を訪れた時、まるで巨大なエアポケットのような真空地帯だった。都市があらたな土地を呑み込み拡大する前に行われる儀式のごとく、その土地は無名のエリアとなり一時期放置される。
この目の前で繰り広げられる光景は、私にとって何か既視感が感じられた。かつて幼少時代を、東京近郊の再開発後の地域で過ごした私にとって、記憶の底に刷り込まれた景色に近いものなのか。記憶の中の光景が、違う時代・違う国で呼び起こされる。
人々が集まる場所、都市周辺での暮らし、ローカリティの変貌など、国を越えた何か共通の精神性のようなものはあるのか?それは、様々な都市の姿やその形成される光景の中へ入り込む事で見出せるのか?そして、その土地から切り離された異邦者ゆえに何かを感じ受け止めた時、得られるものだろうか?
北京という流動的変化を迎えた街に佇みながら、様々な思いが浮かんできた。
作品に登場するのは、北京市郊外の北東部、現在再開発中の広大な造成地域。北京首都国際空港から7、8kmの距離にあり、北京の都市空間と郊外周辺の農村部との境界に位置するエリアだ。
私はこの地域を巡りながら、ある村と偶然出くわした。昔ながらの四合院造りの家々がまさに取り壊し中で、まるで爆撃にあったような崩落の光景が広がっていた。私は、この特異な風景の中へ侵入していく。そこでは僅かに残った住民が暮らしていて、次第に彼等との交流が始まった。刹那的な交感にも拘らず、まるで化学反応のようにあらたな作品を生み出す事となる。
北京から2,100km離れた東京でも、街の生まれ変わりが起きていた。それは都市周辺部の拡張ではなく、時代を担ってきた最も中心的な街の更なるバージョンアップである。そこにいる人々は既に街の機能の中にいて、私はその完璧であるはずのエリアへ、ちょっとした細工を施す事にした。彼等は街へ紛れ拡散していく。
二つの都市で見たのは街と人をめぐるドラマだ。このドラマを取り巻く世界では、日々何かが生まれると同時に何かが失われていく。その輪廻やサイクルを表すキーワードとして、この展覧会および北京での作品タイトルを「LOST WORLD」と名付ける事にした。変貌する直前、失われ再生していく世界の姿を留めるために。

2011年 7月  高橋 ジュンコ


About the LOST WORLD Exhibition
When I first visited this area, it was like a huge air pocket of nothingness. Before the city takes over landmarked for redevelopment, like some ritual, the area becomes nameless and is abandoned for a period of time.
Looking at the scenes unfolding before me, I felt a sense of deja vu. As a child growing up in a redeveloped area outside Tokyo, these scenes in Beijing recalled those memories imprinted deep inside me, from a different time and country.
I wonder if there is some universal consciousness about issues of residence outside the city and the transformation of localities. Can this be discovered by immersing yourself in that environment? And can this something be felt specifically by someone who has left their country?
While visiting Beijing, a city that embraces fluidity and change, many thoughts surface in my mind.
The subject of the photos is a vast area outside northeastern Beijing currently being redeveloped. It's also an area on the border of agricultural lands and the city proper, about 7 or 8 km from Beijing Capital International Airport. I stumbled upon a village while visiting the area that looked like it had been bombed.
There were traditional buildings with courtyards (Ch: siheyuan) that were in the process of being demolished.
I inserted myself into this unique environment and found myself interacting with the few residents that remained. In spite of the brief sense of rapport, an idea for a new photo series was born like some chemical reaction.
2,100 km away in Tokyo, areas are also being built and destroyed. This is not the result of urban expansion, but more of modernity forcing the upgrading of city centers. The residents found there have already adjusted to the city, and perhaps my works may have some meaning to such areas that are supposed to be complete. They eventually are scattered throughout the city.
In these two cities I saw a drama that unfolded between the city and the people. In this world, I wonder what is born in everyday life and at the same time, what is being lost. As a keyword to this cycle of life and death, I named this Beijing work and exhibition, LOST WORLD.

Junko Takahashi July 2011